Mar 18, 2009

Neon

Perkara yang aku harus sesuaikan diri selain cuaca sejuk kat Middlesbrough ni ialah bahasa.Memang lah Bahasa Inggeris adalah bahasa utama di sini tapi orang tak bercakap macam apa yang kau belajar dalam kelas kat sekolah kau dulu.

Depa cakap lagu lain sikit.

Ala kalau kau banyak tengok tv.Kau pun tau macam mana slang orang-orang kat sini kan?

Kadang-kadang tu,aku boleh jadi gila hanya sebab nak beli groceries.Paling teruk slang dia ni tak lain dan tak bukan merupakan abang dekat satu kedai fish and chips ni.Ingat lagi waktu aku awal-awal aku kat sini.Setiap kali aku tak paham dan hanya menggeleng untuk jawab setiap pertanyaan dia,mesti dia akan letak fish sauce dalam fish and chips aku.Terus rasa tak sedap fish and chips aku.Macam minum air rendaman stokin sendiri rasa dia.Tapi aku tak suruh kau semua cuba pula,budget nak rasa susah macam aku la tu.Takde ertinya de.

Jadi aku terpaksa belajar untuk bercakap dan faham slang native speakers kat sini.Kalau tak,memang ber fish sauce lah fish and chips aku setiap masa.

Makanan motivasi terbaik juga kadang-kadang kau tau.

3 comments:

Dari Jalan Kopi said...

ada jumpa gareth saouthgate tak? sampaikan salam saya untuk nya. kahkahkah.

syafiqah said...

kalau dengar orang sudan or arab dekat sini cakap english pun susah nak faham. kadang-kadang tu ternganga jugak lah mulut. macam bahasa arab campur english dah. hehe :P

Amir Syafiq said...

Dari Jalan Kopi:hahha tapi hari tu serempak dengan stewart downing.

syafiqah:tu lahh.english is easy but how u pronounce it that makes it hard.hehe.