Mar 31, 2009

Hey Ho!

Waktu juvana aku lah paling berharga bagi aku.Tidak lah kerana aku gembira membuat onar,tapi sebab waktu remaja banyak mengajar banyak benda;hitam atau putih.Waktu tu pun darah tengah panas,jiwa masih memberontak dan muka tetap maintain cute.

Semua lah benda aku nak cuba dan memang semua benda pun.Dalam banyak-banyak benda extreme yang aku cuba,berlagak dengan awek-awek sekolah/semester awal U di Myspace lah yang paling mendatangkan rasa yang thrill di jiwa,sebijik macam makan nasi aku cakap kau.

Tapi kata orang-orang suka menipu: Sepandai-pandai orang makan rasuah melompat,jatuh muflis juga akhirnya.

Waktu tu,aku tengah 'baik' punya hantar-hantar comment kat seorang perempuan ni.Kalau tak salah,waktu tu dia tengah bercuti semester dan boleh kata,dia akan online hari-hari.

Sebagai lelaki single ketika itu,aku layan kan saja.Muka biar macam tapir tapi hati mau peramah,itulah prinsip hidup aku.Akhir nya aku terperangkap dalam keramahan sendiri.Kalau tak salah aku,macam ni lah kot antara comment tu;

Gadis:Eh anda minat Hujan?

Ah sudah.Dia ni cakap pasal cuaca ke band?

Aku:Suka.Siap dah ada cd dia lagi lah.Haha.Bila lah nak makan cheese cake ni?Pendek aku balas sambil nak tukar topik.

Jiwa nak berontak je.Tak mau mengaku kalah.

Gadis:Oh saya pun minat sangat.Anda suka lagu apa kah?

Ok.Bila aku tengok comment tu,aku dah terus offline Myspace aku.Nasib dia tak ada IM aku.Mau aku kena kejar sampai liang lahad.Perlahan-lahan juga aku rasa hidup aku bagai nak pecah.Ego pula nampak macam terbang-terbang di tiup angin.Mana boleh orang budget underground macam aku ni boleh tak tahu band-band hips terkini kegemaran gadis-gadis.

Aku kena cari apa itu kugiran Hujan sebelum aku boleh masuk Myspace aku semula.Mungkin cd atau kaset mereka mampu memenuhi hasrat terpendam ni.

Ingat lagi,waktu tu dalam tengah tahun 2007.

Aku ingatkan benda ni semudah ABC,tapi rupa-rupanya susah.Daripada sumber-sumber dari abang-abang jual cd kat Pertama Kompleks,Hujan hanya akan jual cd di gig-gig yang depa main saja.Dan tambah memeritkan,tak ada siapa pun kawan-kawan aku kenal band Hujan waktu tu.Mana lah aku nak cari,sudah lah nak tengok Myspace Hujan takut di kesan pula nanti.

Haru-haru.

Tapi bagai dapat hidayah,aku ternampak satu flier gig di Annexxe.Dan tertera situ ada nama Hujan.Aku dah nampak hala tujuan aku.Balik rumah tu,aku telefon Izzat,ajak hommies aku sekian lama tu ikut sekali pergi sana.Dia cakap ok saja.

Hari tu hari Sabtu dan ramai gila orang kat luar Annexxe.Aku tengok masing-masing dah pakai T-Shirt Hujan.Tapi lagi ramai awek under age lah kan berbanding kelas umur yang lain.Cis rupa-rupanya selama ni aku hidup dalam kepura-puraan.Berani aku tak upgrade band kegemaran awek-awek.Marah menusuk ke dalam hati perlahan-lahan.

Masuk-masuk tempat tu,aku dah nampak apa yang aku cari.

EP Kugiran Hujan!

Aku ambil dan nak beli,serius waktu tu aku tak sedar;rupa-rupanya si penjual cd tu Noh sendiri.Aku ingatkan dia tu macam ahli band yang biasa saja.Serius muka dia tak macam penyanyi band mana-mana.Sekeping je muka.CD yang harga rm10,aku dapat rm7 saja.Kononnya tengah ada diskaun.

Waktu tu aku tak berminat pun nak ambil kisah dengan scene indie ni.Pada aku mereka ni hanya macam hip hop,dia datang dan pergi macam tu saja.Scene budak-budak sekolah aku selalu cakap.Tapi memandangkan aku dan geng dah ada situ,aku pun cuba sebaik mungkin nak berwajah indie.Mana tau,sangkut tujuh lapan girlfriend.Kami pun waktu tu masih single dan ibubapa kami pula sangat mendambakan anak menantu.Bagai menyelam minum air lah.Macam orang tua-tua selalu cakap.

Tiba-tiba,crowd yang tadi duduk melayan band-band bosan mula bangun dan bersorak.Oh waktu tu ia macam satu fenomena kot.Sebab waktu tu,memang jarang band tempatan mampu buat macam tu kecuali kumpulan Spin yang penyanyi dia nama Achik tu.Emcee tu melaungkan nama kumpulan Hujan.

And all hell breaks loose.Rupa-rupanya tak rugi petang sabtu aku.Betapa energetiknya Hujan main.Lagu-lagu dengan chord-chord yang simple buat aku cepat sangat jatuh cinta dengan kugiran tu.Patutlah ramai awek suka;tegas aku.

Semua orang bagaikan histeria.Semua melompat dan menari sampai bergegar bangunan cakap kau.Sampaikan ada pihak dari Central Market datang dan menghentikan lagu yang Hujan tengah main tu.Aku tak pasti lagu apa,tapi Hujan dalam lagu ketiga depa hari tu.Pegawai tu suruh kami semua keluar sebab segala aktiviti yang kami tengah buat tu sedang membahayakan struktur bangunan.Kau bayangkan sendiri lah macam mana punya ramai dalam tempat sekecil tu.Mau runtuh la bangunan tu,memang banyak sungguh nyawa melayang.Ramai cakap kau.

Tapi yang paling kelakar,kami hanya di halau keluar.Tak ada sebarang urine test.Sampai sekarang aku masih gelak sebab benda ni.

Jadi semua orang pasrah dan keluar pergi.Aku sama Izzat dan D-Man pun fikir macam tu.Kami cepat-cepat pergi nak mendapatkan bas pulang ke rumah.Apa yang berlaku hari tu menjadi titik tolak aku dan Izzat untuk ikut kemana saja Hujan pergi.Serius cakap.Memang menjadi kegilaan sekejap lah kat kami dua.

Malam tu,aku balik dan online aku punya Myspace.Aku balas comment yang dah dua minggu aku tinggalkan tanpa balasan tu.

Aku:Cik,saya paling suka lagu Hiba.Sedih wei.Sori lambat balas.Lama tak ada internet.

Selalu ada white lies.Cis.

Gadis:Oh seronok lah ada CD dia.Saya pun download dari internet je.

Waktu tu aku terpandang Ares aku dan aku fikir,seriously I need help.Lama sungguh aku jadi bongok.

..................................................................................................................

Video ni aku jumpa kat youtube.Memang hari kejadian dia.Cari lah aku kalau kau jumpa.Aku pakai baju warna hitam.

2 comments:

epifah said...

kenapa saya lebih suka bumiputra rokes dari hujan yeah (400 kali lebih). ;)

Amir Syafiq said...

dinda:haa awak jgn tak tau,aritu dorang main cover bila aku sudah tiada.lalok cakap lu.hihi.