Jun 12, 2009

Pelangi

Waktu aku sekolah menengah dulu,aku seorang pengawas yang sangat garang orangnya.Walaupun sedikit garang,tapi aku tak pernah mengabaikan aktiviti ponteng kelas.Tambah-tambah lagi kalau hari tu ada tuisyen kat Pusat Tuisyen Martin.Selalu-selalu kelas tuisyen akan bermula pada pukul 3 petang tapi aku memerlukan sekurang-kurangnya 2 jam persediaan untuk bermain di Cyber Cafe dan layan mesin kuda sekurang-kurangnya 13 kali larian.Jadi aku akan perlahan-lahan menyamar sebagai pelajar sesi petang.Cara paling mudah ialah dengan mencabut tanda sesi dan berlagak cool.

Selalunya aku akan bermain mesin kuda untuk mencari modal tambang bas ke Pudu.Waktu tu kalau tak salah,bas Intrakota cas kami lapan puluh sen.Agak-agak menang RM 2 pun dah cukup dah.Boleh buat main counterstrike setengah jam,beli roti 40 sen sebungkus dan tambang bas.Kadang-kadang tu tak bayar pun,naik bas terus tidur.Duit bulan-bulan mak ayah kasi,boleh simpan buat pergi gig atau beli kaset punk.

Hari tu aku dengan Azman.Ingat lagi,seminggu sebelum tu aku kena tinggal dengan girlfriend paling garang pernah aku jumpa.Nasib la dia tinggalkan aku.Kalau dia pukul aku dengan kayu besbol?Mana nak cekau duit buat pembedahan plastik.Jadi untuk menggembirakan hati aku yang lara,Azman mengajak aku untuk pergi ke Bukit Bintang.Tak payah masuk kelas dia kata,aku pun mengangguk tanda setuju.Ponteng-ponteng ni aku tak pernah protes.Protes tanda lemah.

Jadi sampai lah kami dua dekat Sungei Wang.Waktu tu tempat tu up sikit.Ada kedai cd tu dia jual vcd Linkin Park live in Texas yang kami tak pernah mampu nak beli.Budak-budak sekolah kerajaan macam kami mana mampu nak pegang duit RM 34.90 pergi jalan-jalan kat Sungai Wang.Dapat beli nasi ayam kat foodcourt tingkat 4 tu pun sudah kira berkemampuan.Tapi sekering mana pun poket aku,aku tetap menyimpan perasaan untuk membeli Adidas Superstar.Baru nampak macam Fat Mike.

Tengah aku membelek kasut kat Al-Ikhsan kat BB Plaza,tiba-tiba datang seorang pakcik ni.Dia minta tisu dari Azman.Dia ni nampak macam baru balik kerja,dengan tali leher dan baju kemeja tuck in.Tak pun dia tengah ponteng kerja,sebab waktu tu baru pukul 3.30 petang.Azman cakap dia tak ada tisu.Pakcik tu kemudiannya menjadi sangat mesra pula,dia suruh panggil dia Uncle Is.Cis nak nama mat saleh je.Dia ajak kami untuk temankan dia kat Mc Donald's Sungei Wang.

Kami yang tengah lapar ni pun apa lagi.Orang mengantuk disorongkan bantal.Kurang-kurang dapat simpan duit belasah addbot esok.Lepas tu Uncle Is mula buka cerita.Dari rumah dia sampai lah ke anak cucu dia.Tapi dia nampak berkenan sangat dengan Azman.Asyik bercakap dan ketawa bersama Azman.Dia yang selama ni banyak bercakap tiba-tiba bertanyakan nama kami.

'Adik dua ni nama siapa eh?' dia tanya.

Aku pandang Azman.Dia pun pandang aku.Tak baik bagi maklumat peribadi dekat orang yang baru kita kenal.Tambah-tambah lagi orang tu muka macam sindiket menjual kanak-kanak.

'Aladdin' jawab Azman selamba.Aku tengok dia sambil nak tergelak.Aku pun fikir nak petik nama Nazir sebelum aku tersedar yang aku masih ada nametag kat dada.Jadi selamba saja Uncle Is tu kenal aku.Uncle Is dah mula menunjukkan taring sebenar.Dia ajak kami untuk datang semula ke sini hari sabtu ni.Dia cakap dia nak belanja kami dua karaoke.Aku dah mula berkerut,lain macam saja ini brader.Dia mula minta nombor telefon Azman.

Lagi sekali Azman buat sial.Dia petik nombor telefon rumah Gembo.Uncle Is salin dan simpan dalam beg dia.Nampak sangat dia suka kat Azman kan?Sebab dia tak minta pun nombor telefon aku.Waktu tu aku dah start pakai handphone tau.Baru nak berlagak tunjuk 3310 baru aku,tapi tak jadi.Selepas lama kat situ,kami masing-masing minta diri.Nanti balik lambat kena syak bukan-bukan pula.

'Kau tengok apa macam bok?' Azman tanya aku.

'Aku pun pelik dengan dia,tiba-tiba je ajak pergi karaoke.Mau dia jual bontot kita waktu tu habis la aku,kahwin pun tak lagi' aku jawab.

'Pastu agak-agak kalau dia telefon rumah Gembo,Gembo angkat bagi salam tak?'aku tanya balik.

Kau semua jangan main-main.Gembo tu ketua pengawas surau sekolah tu.Tiap-tiap pagi sebelum masuk kelas,dia yang baca doa kat perhimpunan tau.

2 comments:

W. Suhailaliza W. M. H. said...

alaa..
pastu? ape uncle Is buat kat korang?

Amir Syafiq said...

W. Suhailaliza binti W. M. Hussin:hehe.pastu kami pun putus contact sama dia.mungkin dia kawan dengan gembo.siapa tahu.misteri misteri.