Jun 22, 2009

Apa Aku Makan?

'Eh apa kau makan kat sana selalu-selalu eh?Babi-babi ada tak?Nampak gemuk macam babi lah kau sekarang ni'

Seorang kawan aku yang naif tahap nak kena pijak tanya aku lama dulu.Aku pasti kau semua pun nak tau apa diet seharian aku kan?

Sebenarnya aku paling minimal dalam bab-bab makan ni.Satu hari,boleh di katakan tak sampai 2 kali pun aku makan.Sarapan dan makan tengah hari.Makan malam aku jarang ambil,agak-agak madam besar dah bising baru aku akan terhegeh-hegeh teringat nak makan.Tapi makanan halal adalah bukan masalah di sini kerana Middlesbrough ni merupakan pekan yang agak tinggi kehadiran imigran dari Pakistan dan negara-negara Arab.

Jadi setakat nak makan nasi beriyani tu aku masih boleh petik jari lagi.Tapi kalau nasi beriyani gam tu,sampai esok petik pun belum tentu dapat lagi lah kan.Kalau nak beriyani gam,paling afdal kau pergi kat TTDI.Aku kan jauh,mana boleh pergi,jadi nanti balik aku nak kau semua pakat-pakat belanja aku sepinggan dua.Layan weh nasi beriyani gam.

Lagi satu makanan kegemaran aku sementara di sini ialah Fish and Chips.Mitos mengatakan fillet-fillet yang di gunakan untuk hidangan ini ialah ikan Haddock.Tadi aku dah google,muka dia iras-iras ikan Tongsan tapi mana ada ikan Tongsan tinggal dalam laut.Jadi kau panggil saja lah dia ikan Haddock.Semua nak translate,kau ingat aku tak ada kerja?Fish and Chips di sini biasanya akan di goreng kuning dan akan di hidangkan dengan cuka,garam dan sos tomato.

Kemudian di sini juga aku boleh nak dapat ayam tandoori.Ayam-ayam tandoori di sini saiznya lebih besar dari Malaysia.Kalau kat Malaysia tu,lagi kecil ayam tu maka akan lebih mahal lah dia.Tapi di sini,ia akan jadi lebih mahal sebab tukaran asing Malaysia kan lagi rendah dari Pound.Tak kelakar langsung pula.Lantak lah.Tapi aku jarang makan tandoori,di sini atau di Malaysia;sebabnya aku tak boleh makan rempah banyak sangat.Nanti aku panas badan.Bujang-bujang ni panas badan tak baik sangat.

Tapi secara totalnya,kebanyakkan makanan aku terdiri dari makanan orang Pakistan.Dan paling menyedihkan,KFC yang halal hanya terdapat di London.McDonald's memang harapan lah,tak ada langsung outlet yang menyediakan hidangan halal.Bagus lah agaknya untuk aku,sekurang-kurangnya aku tak menyokong ekonomi jahat zionis.Angkat tiga ibu jari untuk aku.

Best.