Aug 1, 2009

Tidur Petang Lebih

Aku baru saja tengok filem V for Vendetta di tv tadi.Seperti semua yang pernah tengok cerita tu,ia melambangkan bagaimana masyarakat di Neo-Britain cuba untuk melumpuhkan sistem kerajaan yang bersifat totalitarian.Isi filem tu agak berat dengan ideologi-ideologi radikal untuk membentuk masyarakat yang lebih adil dan saksama.

Secara kebetulan pula,hari ini di Malaysia pula masyarakatnya bangun menentang ketidakadilan kerajaan.Sahutan revolusi bergema di tengah-tengah Kuala Lumpur hari ni dan tampaknya rakyat Malaysia tidak lah hanya duduk melangut apabila ditekan dan dinafikan hak sebagai masyarakat bebas.

Ramai orang mengutuk dan mengeji.Kata mereka,perkara ni tak lebih dari berunsurkan politik dan menyusahkan rakyat.Tapi kita kena ingat dan letak ini semua dalam kepala,negara kita kononnya negara yang berpegang teguh kepada demokrasi berpelembagaan.Tapi selama ni,pernah ke kerajaan kita ambil pusing apabila kita menyuarakan perkara secara aman?Dan kita kena ingat lagi satu,kita tak pernah ada kerajaan pusat lebih dari satu.Mereka saja yang kita ada sejak 52 tahun dulu.Mereka saja yang kita selalu adukan segala masalah dan hanya mereka yang tahu apa yang rakyat nak selama ni.

Bagi mengubah sesuatu,kita harus menekan dan terus menekan supaya mereka tahu,kita pilih mereka bukan untuk tidur dan bermimpi.

Tapi kasihan pula Cinta aku tak dapat pergi Sogo hari ni.Kau orang punya pasal lah semua ni.Buat polis tutup jalan je.Cuba la kau orang buat waktu malam ke?

No comments: